Jak pracujemy? Cz.1
Po latach pracy z różnymi klientami postanowiłam spisać część podstawowych informacji, które usprawnią współpracę przy tworzeniu strony internetowej. Zebrałam absolutne minimum wiedzy marketingowej, definicje pojęć, których używamy w czasie rozmów z klientem i przygotowań do projektowania. Opiszę czym się zajmujemy, a czym raczej nie, przybliżę na czym polega praca projektanta www, jak wyglądają etapy tej pracy. Wszystko miało się zmieścić w jednym wpisie ale okazało się, że temat to materiał na całą serię wpisów. Wdrożenie strony internetowej to duży projekt wymagający współpracy i zaangażowania obu stron. Ustalenie jak ta współpraca ma wyglądać to pierwszy krok do szybkiego i skutecznego zakończenia projektu!
Po co mi strona internetowa?
Strona internetowa jest jednym z elementów identyfikacji wizualnej (co to identyfikacja wizualna?) Twojej firmy, buduje markę, (czym jest marka?) i musi być z nią zgodna. Strona www jest jednym z najlepszych sposobów na to żeby stworzyć spójną komunikację marki (jak opowiadać o marce?), pokazać klientowi wartości jakimi się kierujecie w pracy, misję firmy (czym jest misja firmy?) – czyli zbudować wizerunek marki.
Żeby zrobić to dobrze potrzeba dużo pracy. Graficznej, koncepcyjnej, zdefiniowania emocji, które mają się z marką kojarzyć. Jest to najczęściej praca, którą rozpoczyna się przy okazji tworzenia logo – jeśli proces tworzenia logo przebiega zgodnie z prawidłami sztuki 🙂 Jest to również praca, którą powinno się wykonać przed przystąpieniem do wdrażania strony internetowej.
Jeśli posiadasz logo, zarys lub pełną identyfikację wizualną możemy zabierać się do pracy! Jeśli nie, spróbujemy przygotować coś na szybko (mamy doświadczenie, które na to pozwala, wiemy co się sprawdza i pracowaliśmy z bardzo różnymi branżami), polecimy Ci dobrego grafika lub pomożemy rozpocząć oraz przeprowadzić proces tworzenia Twojej marki. Zależnie od profilu i skali działalności firmy bywa to prostsze lub trudniejsze. Jeśli jesteś stolarzem złotą rączką dla Twojego klienta ważne może być to, czy jesteś przede wszystkim najszybszym stolarzem w okolicy, rozwiązujesz sytuacje beznadziejne („Panie! Tego się nie da! Nikt Panu tego nie zrobi! To niemożliwe do zbudowania!” – i wtedy pojawiasz się Ty!) czy tworzysz najbardziej ekskluzywne meble na życzenie.
Jeśli nadal uważasz, że niepotrzebne Ci logo – poniżej przykłady. Czy zaufałbyś firmie, którą reprezentują takie znaki graficzne? Firmie której właściciel nie zauważył, że strzela sobie w kolano? Czy jeśli ktoś nie widzi, że jego logo bardzo źle się kojarzy, będzie umiał rozwiązać Twój problem i dostarczyć usługi na najwyższym poziomie?
Więcej o złych logo:
http://fortune.com/2014/07/21/branding-gone-wrong-when-bad-logos-strike-back/
http://www.boredpanda.com/worst-logo-fails-ever/
Btw. Logo które wygrywa wszystkie zestawienia najgorszych jest efektem polskiej ułańskiej fantazji: http://www.mont-sat.pl/ Mamy silne tradycje w tworzeniu domorosłej identyfikacji wizualnej. Ta firma podpada już pod kategorię: tak złe, że aż dobre 😉
http://zankrank.com/Ranqings/Default.aspx?currentRanqing=worst%20logos%20ever
http://logodesignerblog.com/bad-ugly-worst-logo-designs/
http://1stwebdesigner.com/bad-logos/
Czego nie robimy pracując nad marką, identyfikacją i stroną www. (W sumie, to czego nie robimy pracując z ludźmi, pracując w zespole, i jeśli szanujemy nawzajem siebie i swoją pracę):
https://www.facebook.com/BriefCoZnosiPsychikaGrafika/
Dobre przykłady brandingu:
Jedna z moich ulubionych identyfikacji wizualnych, chodziłam po knajpach i zbierałam ulotki po prostu żeby mieć:
http://lesstudio.pl/portfolio/everytap-2/
http://lesstudio.pl/portfolio/product-camp/ konferencja – oszałamiająca identyfikacja konferencji 🙂
Więcej dobrych przykładów będę zbierać wkrótce na pintereście 🙂
Obszerniej na temat tego dlaczego wygląd jest ważny ponownie Jacek Kłosiński: