Jak wybrać domenę dla swojej firmy?

 Co zrobić gdy nazwa firmy jest dosyć popularna i domena z końcówka .pl jest już zajęta?

Pierwszym i najbardziej oczywistym pomysłem przy wyborze domeny jest domena z nazwą firmy. Wchodzimy na stronę operatora domen, wpisujemy nazwę firmy, zaznaczamy interesujące nas końcówki i wciskamy szukaj. Zamiast ceny wyświetla się czerwona kropka, wykrzyknik i informacja: domena jest już zajęta. Na szczęście dostajemy też propozycje innych wolnych domen z nazwą naszej firmy. Czy powinniśmy wybrać jedna z tych wariacji?

Przykład: Nazwa firmy: BDI – skrót od: Biuro Doradztwa Inwestycyjnego.

Nazwa łatwa do zapamiętania, przyjemna i bardzo informacyjna. Niestety przy jej wyborze popełniono jeden błąd. Nie sprawdzono jej w google! Okazuje się, że po wpisaniu w wyszukiwarkę skrótu BDI znajdujemy szereg tworów, biznesowych i nie tylko, posługujących się tym skrótem i domenami w różnych wersjach (Bank Danych o Inżynierach – domena: www.bdi.com.pl/ , BDI Poland – Części do maszyn z rynku amerykańskiego – domena: www.bdi.pl/  , BDInet – bezprzewodowy Internet w Śmiglu – domena: www.bdi.net.pl/ itp.). Czy to oznacza, że nie ma w internecie miejsca dla naszej firmy? Oczywiście, że nie!

Mamy do wyboru dwa rozwiązania:

Pierwsze: Wybór domeny z bardziej rozwinięta końcówką np. www.bdi.info.pl Tylko czy nasz klient na pewno zapamięta ten adres? Czy nie pomyli go z innymi adresami? Czy nie zezłości się, że nie może nas znaleźć w internecie, zrezygnuje z usług naszej firmy i poszuka kogoś innego?

Drugie – lepsze:

Zadajmy sobie pytanie, co jest głównym, najlepszym albo wyróżniającym naszą firmę produktem lub usługą.

  • Nadajmy temu produktowi nazwę,
  • sprawdźmy tę frazę w google,
  • spytajmy naszych klientów, czy wpisaliby taką frazę poszukując usługi w naszej firmie.

Jeśli mamy trochę szczęścia, a nasza firma nie jest sklepem sprzedającym ogólnodostępne produkty, uda się nam znaleźć wolną domenę.

W przypadku Biura Doradztwa Inwestycyjnego takim hasłem jest „promocja eksportu”. Domena promocja-eksportu.pl była dostępna, jest łatwa do dyktowania przez telefon i nie wymaga  zastanawiania się, czy końcówka to info.pl, info.net.pl, net.pl itp. Jest również świetną reklamą i szczegółową informacją dla klienta – mówi, że firma nie zajmuje się inwestowaniem w nieruchomości czy instrumenty finansowe  – nie tracimy czasu klienta i swojego – na wyjaśnianie, że to niestety nie jest obszar działalności firmy. Skuteczna komunikacja jest przecież podstawą funkcjonowania we współczesnym świecie.

Można zarzucić, że powyższy przykład i problem z nim związany jest stosunkowo prosty do rozwiązania. Firma zajmuje się wąską i bardzo specjalistyczną dziedziną. Jak poradzić sobie z doborem domeny dla firmy usługowej?

Przykład: Firma AB-Service oferująca opiekę nad osobami starszymi i dziećmi.

Wybór domeny zacznijmy od przyjrzenia się konkurencji w internecie. Nie mamy co liczyć na to, że domena opieka.pl lub opiekunka.pl będzie dla nas dostępna. Nawet jeśli nie ma pod takim adresem działającego serwisu, domena na pewno została wykupiona przez jedną z wielu firm zajmujących się handlem domenami. Ceny dobrych adresów nie mają górnej granicy, np. urlopy.pl cena sprzedaży 400 tys. zł, adres opony.pl cena sprzedaży 960 tys. zł. Czy nasz biznes wymaga aż tak dużej inwestycji w domenę-markę? Raczej nie. Czy będziemy świadczyć usługi w całym kraju? Zaletą promocji w internecie jest to, że znajdzie się tu miejsce dla każdego. Oferujemy usługi na terenie Gdańska, Trójmiasta i okolic. Dlaczego nie skorzystać w takim razie z domeny lokalnej – z końcówką gda.pl? Sprawdźmy dostępność domen z końcówką gda.pl. Domena opieka.gda.pl jest wolna, świetnie się wypozycjonuje i dokładnie odpowiada profilowi działalności firmy.

Wybór dobrej domeny to co najmniej połowa sukcesu naszej firmy w internecie. Domena musi być łatwa do zapamiętania, łatwa w dyktowaniu – przez telefon lub w czasie rozmowy na spotkaniu, nie zawierać trudnych znaków, angielskich słów o nieprecyzyjnej lub spolszczonej pisowni. Możemy tworzyć domeny za pomocą przymiotników – ale niestety w przypadku usług i tak mogą być zajęte (dobraopieka.pl). Dopóki są jeszcze możliwości samodzielnego manewru na rynku domen warto wysilić swoją kreatywność w celu maksymalizacji zysków z inwestycji w stronę internetową firmy.

Tagi

Kategorie

Najnowsze wpisy

Archiwa

Anna Zajączkowska Opublikowane przez:

Jeden komentarz

Brak możliwości komentowania.